Om Dansk Minerva.
Dansk Minerva, April 1817, side 80-90. Starten af side 80 ikke inddateret.
Listerne over balletter mv. er oprindelig trykt omløbende, men for læselighedens skyld her ombrudt, så hver titel starter på ny linie. Balletterme med nummer 24 og 46 findes ikke på listen.
Noget
om afg. Balletmester Vincenzo Tomaselli
Galeotti, R. af D.
Ingen Stor Mand være os fremmed! siger Grev Gerts Talsmand i
Niels Ebbesen, og vel har han Ret deri, saafremt ellers denne Mand
helligede sin Storhed, sine Ævner, sine Talenter, sit Genie til
vort Fædrelands Hæder og Pryd. Dette var nys hengangne
Mesterkunstners, Balletdigteren Galeottis uforglemmelige
Fortieneste. I [?] 42 Aar var han den danske Skuepladses Stolthed.
Undertegnede, der forgiæves umiddelbar efter hane Døb
giorde sig Umage for, at faae samlet en nogenlunde fuldstændig
Fortegnelse over hand Compositioner, [Side 81]og
først nu ved Vennehaand har tilveiebragt den, har troet den
ikke vilde være uvelkommen i et Øieblik, da den
Beneficeforestilling, at Danneværds landsfaderlige
Belønner har til Erkiendelse af hans Fortienester benaadet hans
Efterladte med, vil oplive hans Erindring endog hos dem, af hvem en
stor Mand er om to Maaneder glemt, med mindre han - som Hamlet siger -
har bygget en Kirke.
Allerede kort efter Skuepladsens Fornyelse under Frederik den femte,
blev Balletten, ligesom en af dens meest yndede, saaledes og en af de
meest blomstrende Grene. Jeg vil her ikke omtale de lidenskabelige
Balletfeider under en Como, som Evald ved en Linie i sine brutale
Klappere har foreviget; ikke opholde mig ved, at vor udødelige
Carstens i sin mesterlige
Fordanskning af Sedaines Brev til
min Klædning, ikke veed at lade Grev
Ørkesløs vise Manden i denne ny Klædning
større Ære, end ved at spørge ham om en
Ballet; jeg vil blot anmærke, at i Anledning af de
Udfald, Jfr. Biehl i sin
kiærlige Ægtemand have de tilladt sig mod den Tids store
Balletkiærlighed, de hæderværdige sorøeske
Kunstdommere 1764 fandt [Side 82]dem
beføiede at erindre hende, at den daværende Balletmester
Sacco var en Mester i sin Kunst, der
vidste at trykke Geniets Indsegl paa de ringeste af sine
Forestillinger, same at opkaste det Spørgsmaal, om
Skuespilkunsten - der midlertid da besad en Rose,
Clementin, Londemann,
Hortulan, Mad.
Linqvitz o. fl., i deres feireste Styrke, havde naaet den
Grad af Fuldkommenhed paa vor Theater, som endog upartiske Fremmede
tilstode vor Dands? En Dom, som Bibliothek d. sch. Wissensch.
anførte med Bifald.
Fra denne Høide sank midlertid udentvivl vort Balletvæsen
efter Saccos Bortgang, enkelte lucida
intervalla fraregnet, saa temmelig, især under Soelberg,
Adriani, og flere slige fremmede
Trækfugle, der gierne lod et Aar deres Uduelighed see, og
fortrak derpaa igien. Med Foraaret 1775, da Galeotti
gav os sin første Ballet Kongen paa Jagt, frembrød en ny
Hædersperiode. Da min Skuespilgang begyndte ufortøvet
derefter, erindrer jeg endnu fuldkommen den levende Sensation
nysnævnte Ballet, i Særdeleshed, da nogle Aar senere vor Schwarts udførte Mølleren
deri, Zigeunernes Leir, Maribons Hauge, hvor en Hornpipe af Mad.
Barck blev overordentlig roest, den forladte [Side
83] Dido, udført af den deilige Anine
Frølich, det unyttige Hexeri, hvori Mad.
Galeotti saa særdeles beundredes for sin Dands, l'Orphelin,
Kiærligheds Magt, hvori en Mad.
Biørn første Gang viiste sig, Semiramis, Dumenil Stuarts Triumph, o. fl. i deres
Nyhed giorde. Ogsaa skrev min alle Alderes Ven, den for alt
Skiønt, Ædelt og Sandt faa lidenskabelig brændende
Pram i dette Tidsskrifts ældre Navne i en Skildring af vor
Skueplads saaledes: "Vi have pantomimiske Skuespil eller Balletter. Da
vi have en, efter Skiønneres Udsagn fortreflig pantomimisk
Componist Hr. Galeotti, der tillige,
som Balletmester forestaaer Udførelsen; da en aldeles competent
Dommer *), for faa Aar siden afgiorde, at
vor Skuepladses Balletcorps overhoved hørte med blandt de
bedste deslige i Europa, da den dertil hørende Musik for det
meste componeres af Hr. Schall, en
Componist, hvis Rigdom af fortreflige musikalske Ideer, og Lethed i at
udtrykke dem, forenet med hans Indsigt i Ballettens Væsen, og
hvad [Side 84]der fordres til Dands, maa
give ham det væsentligste Fortrin for enhver anden til
Musikcomposition i det mindste til dette Brug; saa burde man deraf
slutte, at dette Skuespil næsten maatte have Fortrinet for
ethvert andet af dem, vor Skueplads viser. Virkeligen ere de
pantomimiske Dramer, Hr. Galeotti
har givet os i de mange Aar, han har forestaaet dette Skuespil, i en
høi Grad fortreflige; især have hans store tragiske
Balletter med fuldkomneste Ret erhvervet ham Alles, Kiænderes og
Ikkekiænderes, Indenlandskes og Fremmedes almindelige Bifald.
Alt, hvad der er et cultiveret Folks Skueplads uværdigt, er og
nedenfor ham. Alle den dramatiste Kunstes sande Regler ere ham
hellige. Han vælger Emner for sine Compositioner, der ved
Pantomimen kan fremstilles, og derved giøre den herligst,
dybeste, ædelste Virkning; ved Maaden, hvorpaa han fremstiller
Situationer for Øiet, veed han at tale til Hiertet, at opfylde
det med brændende ædle Følelser, og udrette ved
sine pantomimiske Skildringer alt det Gode, det sande Drama kan
udrette, Vi have af denne Componist en stor Mængde deslige
fortreflige Dramer, og nævne allene af dem, som ogsaa indtil de
senere Lider ere givne, Dido, l'Orphelin, [Side
85]Semiramis, Herman og Dolmon, Kiærlighedsmagt,
Laurette. Dette Slags Dramer
kunne være meget kostbare; man har
derfor fordret af Hr. Galeotti,
ogsaa at componere Smaastykker, og til Forandring comiske Baletter.
Hvormange ypperlige deslige Smaastykker, han end har givet, er det dog
tydeligt, at det høiere ædlere Slags mere
overeensstemmede med hans store Genie ogsaa er mere hans Lyst.
Overhoved have derfor ogsaa hans mindre Arbeider ei vundet saa
almindelige Bifald, som de større; dog vidne ogsaa mange af
disse om Forf. store Talent, og ere modtagne med fortient Bifald,
saasom Amors Hævn, den ulignelig vittige Amors og
Balletmesterens Luner o. s. v. Adskillige, f. Ex. Hververne, have vel
udførelsen, og det især den ene Bondepiges høist
fortryllende Udførelse *), for deres
Lykke at takke."
Ikke saa saare længe efter, dette blev skrevet, ophørte
mine stadige og opmærksomme Skuespil besøg; det er altsaa
mere efter andres, og deriblandt høist compentente Dommeres,
som begge [Side 86]Mimikernes Patrik
Veales og Frue Schütz's
eenstemmige Vidnesbyrd jeg tør omtale hans, stedse stigende
Kunstværd lige indtil hans sidste store Digterværk
Macbeth, der tilvandt ham vor Foersoms
hædrende Tilegnelse af sit Sørgespil af dette Navn, ikke
blot, som dette Æmnes mimiske Fortolker, men og som den Olding,
der med Geniets evige Ungdomsild fattede, følte,
erkiændte, og fremstilte Shakspear.
Undertegnede der ved sin udenbyes Bopæl afholdt fra at see
nysomtalte Ballet; men uforglemmelig er ham en Aften for vel omtrent
fem Aar siden, da Oldingen tog han ud af Skuepiller op med sig i
Directionsværelset, og der Scene for Scene, Træk for
Træk udviklede ham dens Plan med en Aand, en Ild, en Kraft,
hvortil han endnu aldrig i nogen Fortælling paa eller udenfor
Scenen har fundet Mage. End ikke troer han med al fin
Ærbødighed for den Hengangnes store Kunstdatter, over
hvem hans and i al sin Fylde hviler, at selve Mad.
Schall med sin saa almeen beundrede Fremstilling af Lady
Machbeth, kunde opveie det overordentlige Indtryk, hans underfulde
Veltalenhed, i hans særegne Tungemaal, dette udtryksfulde Ansigt
i Maaneskinnets romantiske Belysning, hans hele Holdings, Stillings,
Ge[Side 87]bærders og
Bevægelsers magiske Sprog saa uudslettelig giorde paa mig. Ikke
drister jeg mig til at bedømme ham som egentlig
Balletcompositeur, mindst naturligviis med Hensyn paa, hvad der
vedkommer den egenlige Dands; men det vover jeg at sige med Sandhed,
at mellem de tragiske Digtere, jeg har kiændt, jeg har ingen
genialere fundet, at hans Aands Ild langt fra at svækkes, end
sige, slukkes med Aarene, tvertimod syntes bestandig at brænde
klarere og stærkere, og at mellem samtlige de Kunstnere,
vi her have tabt, ingen fra denne Synspunkt betragtet i høiere
Grad havde Adkomst til det Hædersminde, Cicero
satte sin Ven og Lærer Roscius,
at, skiøndt han døde en Olding, syntes han dog, i
Betragtning af hans mageløse Kunst aldeles ikke at have burdet
døe.
Følgende er den ovenomtalte mig meddeelte Fortegnelse over hans her componerede Balletter og mindre Arbeider:
A. Balletter.
1 ) Kongen paa Jagt, opført første Gang d. 20 April
1775.
2 ) Herremændene og Bønderne paa Lystslottene, 15 Dec.
samme Aar.
3 ) Tartarernes og Zigeunernes Leir, 30 Jan. 1776.
[Side 88]4) Slavehandleren, en
Tyrke-Ballet, 10 Oct. s. A. (NB. Jøden
som sælger Slavinder, er nok den under dette No.
anførte)
5 ) Amors søde Hævn, 29 Oct. s A.
6 ) Maribons Hauge i London, 13 Dec. s. A.
7 ) Den bedragne Sofi (?), 21 Febr. 1777.
8 ) Den forladte Dido, 24 Oct. s. A.
9 ) Den tossede Bondepige, 15 Dec. s. A.
10 ) Betlersken, 30 Dec. s. A.
11 ) Konsten overvunden af Kjerlighed, 30 Jan. 1778.
12 ) Statuen eller det unyttige Hexeri, 26 Nov. s. A.
13 ) Linna og Walveis, 30 Jan. 1779.
14 ) Den ædelmodige Tyrk, 26 Oct. s. A.
15 ) L'Orphelin de la Chine, 14 Jan. 1780.
16 ) Harpespilleren, 2 Marts s. A.
17 ) Kjerligheds Magt, 3 Nov. s. A.
18 ) Don Juan eller den Ugudelige, 29 Oct. 1781.
19 ) Den forraadte og hævnede Amor, 6 Dec. s. A.
20 ) Herman, og Dolmon eller Goddædighed og Taknemlighed, 11 Ap.
1782.
21 ) Den uventede Hjelp, 6 Dec. s. A.
22 ) Den mistænkelige Kone, 19 Dec. s. A.
23 ) De tvende Elskende beskyttede af Amor, 29 Dec. s. A.
[Nummer 24 er sprunget over]
25 ) Angelica og Medoro, 30 Jan. 1784.
26 ) Cupido og Psyche, 3 Dec. s. A.
27 ) Laurette eller den forbedrede Forfører, 9 Febr. 1785.
28 ) Amor og Balletmesterens Luner, 31 Oct. 1786.[Side
89]
29 ) Semiramis, 30 Jan. 1787.
30 ) Vaskerpigerne og Kjedelflikkeren, 15 Jan. 1788.
31 ) Afguden paa Ceilon, 29 April s. A.
32 ) Hververen, 30 Sept. s. A.
33 ) Den forstilte Døve, 28 Oct. 1790.
34 ) De forvandlede Koner eller Fanden er løs, 2 Sept. 1791.
35 ) Telemach paa Calypsos Øe, 3 Jan. 1793.
36 ) Machinisten, 16. Oct. 1795.
37 ) Den Vægelsindede og det fortryllede Maleri, 16 Sept. 1796.
38 ) Annette og Lubin, 18 Sept. 1797.
39 ) Lagertha, 30 Jan. 1801.
40 ) Bjergbeboernes Børn og Speislet, 23 Sept 1802.
41 ) Nina eller den vanvittige af Kjerlighed, 24 Nov. s. A.
42 ) Ines de Castro, 30 Jan. 1804.
43 ) Rolf Blaaskjæg, 30 Dec. 1808.
44 ) Romeo og Julietta, 29 Marts 1811.
45 ) Choromanien eller Dansesygen, 29 Oct. s. A.
[Nummer 46 er sprunget over]
47 ) Machbech, 2 April 1816.
B. Pantomimiske Prologer og Epiloger, samt Entreer.
En Pantomimist Prolog, første Gang opført 30 Jan. 1806. Dito (Ordene af Bruun), 30 Jan. 1809 — Drømmen, pantomimisk Prolog, 29 Jan. 1810. — En pantomimisk Epilog til Galeotris Benefice, 4 Marts 1809. — Morgenstunden, [Side 90]en pantom. Epil. i Anledn. af Droningens Ankomst, 3 Nov. 1809. — Generalprøven, en pant. Epil. i Anledn. af Galeottis Benefice, 5 Nov. 1814. — — Entree af de Provenzalske Søefolk. — National Divertissement. — En stor ny Entree, 30 Jan. 1794. — En ny Entree, 30 Jan. 1795. — En Dito til Schwarz's Benefice, 16 Decbr. 1797 — En Entree af Børn. — En Fisker-Entree. — En ny Entree, 22 Marts 1807. — En liden ny pant. Dands til Md. Bjørns Benefice, 23 Jan. 1802. — En pant. Dands med. Sang til Choristernes Benefice, 31 Maj 1815.
C. Dandse til følgende Stykker.
1 ) Dandsene til Zemire og Azor.
2 ) Markedet i Venedig.
3 ) Den fromme Pige.
4 ) Arvire og Eveline.
5 ) Arsene.
6 ) Armida.
7 ) Orpheus og Euridice.
8 ) Cora.
9 ) Aline, Dronning af Golconda.
10 ) Holger Danske.
11 ) Selim og Mirza.
12) Høstgildet.
13 ) Richard.
14 ) Feen Ursel.
15 ) Lise og Peter.
16 ) Indtoget.
17 ) Festen i Valhal
18 ) Viinhøsten.
19) Erich Ejegod.
20 ) Peters Bryllup.
21 ) Eropolis.
22 ) Danneqvinderne.
23 ) Herman v Unna.
24 ) Gyrithe.
25 ) Capertoget.
Note til side 83) Den 1786 vel just ikke af det skiønsomste Sindelag mod Galeottis Kunstværd paa ny indkaldte Sacco.
Note til side 85) Veb daværende Jfr. Jensen - siden Mad. Bournonville - bortreven i sin feireste Alder, et af Thalias uforvundne Savn.
Oprettet 2024